3 Ting de fleste virksomheder kunne lære fra betting branchen

Betting branchen er ligesom den pornografiske branche nogle af dem som de senere år har været med til at sætte standarden for resten af internettet – både på godt og ondt. I dette tilfælde tager vi et kig på det positive og finder tre ting som de fleste virksomheder kunne lære fra bookmakere, professionelle spillere og dermed betting branchen som helhed.

  1. Livstidskommission til samarbejdspartnere

Når eksempelvis Bet365 aflønner samarbejdspartnere der sender dem kunder sker det ved en livslang kommission. Der er sjældent en overensstemmelse mellem hvad en kunde er værd for virksomhed på kort- og lang sigt, hvorfor det giver super god mening, at have et samarbejde der tager højde for hvad kunden samlet set (læs: på lang sigt) er værd for virksomheden.

Der er nogle mekanismer som gør det oplagt for betting branchen. Man registrerer sig med CPR nr. hvorfor det man altid vil være at finde under samme login. Men var man eksempelvis et dating site, en forsikringsvirksomhed, et Telekom selskab eller lignende, så er der intet som står i vejen for at aflønne samarbejdspartnere over tid for at forøge den samlede aflønning. Førnævnte er nogle af de mest lukrative brancher og de involverer alle en form for abonnementsordning.

Hvorfor bruger man overhovedet livstidskommission?

Fordi virksomhederne ikke har likviditet til at udbetale den totale sum af en kundes værdi ved oprettelse/salg når kunden typisk først har udlevet sin værdi mange år senere. Derfor giver den livslange eller som minimum års lange aflønning mening.

  1. Drop rabatten og tilbyd en bonus

Alt for mange virksomheder arbejder med rabatter. I stedet for rabatter så har betting branchen forstået, at det er sundere og mere bæredygtigt at give bonusser. Derfor kan du få bonusser hos de fleste bookmakere og spiludbydere i Danmark – find eksempelvis en fin oversigt inde hos betbetter.dk. Det er ikke unormalt, at de giver dig op til 1.500 kroner i bonus for at blive kunder hos dem, hvilket leder os videre til tredje og sidste punkt.

  1. Kend livstidsværdien af dine kunder

De fleste SAAS (software as a service) virksomheder har styr på begreber og metrikker som ’customer lifetime value’, men det burde ikke være en disciplin forbeholdt for de digitale organisationer. For at kunne give en livstidskommision og samtidig køre en bonusordning, hvor du udover at give kommission til sælgeren også giver bonus til forbrugeren, er det altafgørende at din økonomiafdeling har styr på deres nøgletal.

Danske Spil er en af Danmarks største annoncører – ikke bare i betting branchen, men på tværs af brancher. Det betyder, at deres mediebudget har en størrelse hvor de fortsat kommer til at sætte nogle standarder for hvordan penge skal bruges mest intelligent på tværs af bonusser, kommissioner, Programmatic, SEO, SEM, Social, TV, Radio, Direct og Outdoor. Danske Spil er også fortsat markedsledere, men er siden monopolet ophørte blevet åndet mere og mere i nakken af aktører som Bet365.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.