Mange danske virksomheder får aldrig udvidet til udlandet, fordi de ikke har skabt en organisation, som let kan skaleres til udlandet. Der er mange elementer i at åbne en afdeling i udlandet, men det er klart, at i første omgang skal man have styr på økonomien, før det overhovedet bliver en mulighed.
Det første skridt til en bedre økonomi og klare mål er, at I har et godt og fleksibelt regnskabsprogram. I dag er der en række gode regnskabsprogrammer på markedet, som fungerer online. Det er en god idé at skifte over til et online regnskabsprogram, hvis I ikke allerede har gjort det.
Vores anbefaling er, at I starter med et gratis og brugervenligt regnskabsprogram. Fordelen er her, at det holder jeres udgifter nede, og I kan langsomt skalere til en betalt løsning, når I har behovet til det. En af de helt store fordele ved et online regnskabsprogram er, at I kan have en central enhed, som håndterer regnskabet for samtlige lande, og i det enkelte land kan de så uploade kvitteringer osv. fra deres hverdag. På den måde kan de bekymre sig om at udvide virksomheden fremfor at lave regnskab, sende fakturaer osv.
Økonomi er en vigtig del, men det er klart, at det er ikke den eneste funktion, når du skal udvide din virksomhed til udlandet. Der er kulturelle forskelle mellem Danmark og resten af verden. Det er også grunden til, at de fleste virksomheder kun udvider til de andre skandinaviske lande, da de minder så meget om os. Selv her kan der dog være udfordringer, som ofte kommer til udtryk i misforståelser om sproget.
Disse sprogproblemer bliver kun større, når I vil udvide til resten af verden, og selvfølgelig kan I ansætte lokale til at stå for meget af arbejde. Men det er bedst, hvis I har en central person fra organisationen til at sætte det hele i gang, da det er jeres job at udvide virksomhedens vision og arbejdsprocesser, før I kan overlade jobbet til en i udlandet. Her kan I heldigvis få hjælp, da der findes gode sprogkurser til dit niveau.
I dag kan meget klares på engelsk, men selv her kan det være en god idé at finpudse sproget, og det er bedst, hvis I også har en i organisation, som taler det lokale sprog og forstår virksomhedens vision. På den måde bliver det lettere at udvide virksomheden og integrere den i den måde, som de lokale tænker på.
Når vi kigger på den helt store forskel mellem succesfulde og dårlige virksomheder, så er den største forskel, at succesfulde har en klar opfattelse af, hvornår deres arbejde er succesfuldt. Man kan bruge mange ressourcer på ingenting, hvis man ikke har klare mål for, hvad der er en succesfuld udførsel af arbejde. Det er det, som i dag kaldes KPI, key performance indicators.
Virksomheden skal vide, hvordan de måler fremgang, og det vil være forskellligt fra virksomhed til virksomhed, hvad der skal måles på. En bilfabrik vil måske kigge på, hvor mange biler de kan producere om dagen, samtidig med hvor lang tid der går, før en bil bliver produceret, til den bliver solgt.
En konsulentvirksomhed vil typiske kigge på, hvor mange fakturabare timer en konsulent har, så man kan bygge en organisation op omkring konsulenten, så han ikke spilder sin tid på noget, som ikke tjener penge til virksomheden og udfordrer konsulenten.
Sammen med disse råd kræver det, at I har en klar vision for, hvad det er, at I kan bidrage med i verden, for så bliver det lettere at udvide virksomheden.