Enorm vækst i nethandel: Er din forretning med på vognen?

En helt enorm vækst er, måske ikke overraskende, resultatet af de seneste rapporter over danskernes nethandel. Rent faktisk er væksten en fortsættelse af den udvikling, som allerede har gjort sig gældende de sidste mange år. Helt præcist er omsætningen inden for dansk nethandel steget med 70 procent de seneste 5 år, hvilket i kroner og ører udgør en omsætning på hele 70,4 milliarder kroner sidste år. Fra 2015 til 2016 er stigningen i øvrigt ligeså eksplosiv, da handlen i disse tolv måneder steg hele 20 procent svarende til 11,7 milliarder mere end 2014-2015-perioden.

Hvad disse store tal helt præcist betyder er således, at nethandel aldrig har været større – og at det samme med statsgaranti kan siges igen om et år, når tallene igen gøres op. Det ligner unægteligt en udvikling, som er kommet for at blive, og det betyder også, at man som forretningsejer for alt i verden bør stige ombord på nethandels-toget, hvis man har mulighed for det! For danskerne har ikke bare taget nethandel til sig; de har gjort det på tværs af stort set alle typer varegrupper, produktkategorier, services og erhvervs- og handelsområder. Med andre ord bør man som forretningsdrivende hoppe med ombord på toget, som kun kører i én retning; mod stigende handel.

Flere webshops betyder øget konkurrence online

En af de største komplikationer, som man som webshop-ejer kan opleve, er, at kunderne ikke automatisk bliver drevet mod lige netop din webshop. Det kan være problematisk, og det kan være en hård kamp at komme frem på forbrugerens platforme og skærme. Den øgede nethandel og den større tilgængelighed har betydet, at der hver dag popper nye webshops op, der kæmper om de samme pladser, ligesom alle andre inden for samme kategori af produkter eller tjenester. Dog er der samtidig et begrænset antal oplagte steder at komme frem, når du skal nå ud til forbrugerne. Disse er naturligvis Facebook, Google og lignende, men her vil alle andre også gerne være tydeligt fremme.

Man skal selv sørge for, at kunderne foretager et køb

Alt dette betyder, at kampen er hårdere online, når det kommer til kundernes opmærksomhed. Men når først kunderne besøger din webshop, så skal du også have din struktur og e-markedsføring på plads. Mange oplever nemlig, at forbrugerne forsvinder fra siden, inden der bliver foretaget et køb. Dette forsøger man at maksimere, og det gøres blandt andet med en mere præcis brug af eksempelvis Google AdWords, som sørger for, at man kommer frem på bestemte Google-søgninger. Ligeledes er strukturen på selve webshoppen vigtig. Tag smykkebranchen som eksempel, og overvej hvor varieret og forskelligartet et sortiment en sådan skal have.

Det er derfor vigtigt for webshops i denne kategori at have strukturen i orden, så flere finder den rette vare og foretager et køb. Som eksempel kan du besøge denne smykke-webshop med produkter i alt fra vedhæng til armbånd, guld armbånd, halskæder, ringe, dåbsgaver og meget mere. Strukturen er vigtig, så kunderne ikke giver op, og her er eksemplet netop ganske illustrativt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.