Perform bedre på jobbet gennem en bedre nattesøvn

nattesøvn

nattesøvn

At det er vigtigt at få sig søvn og at være udhvilet, det ved vi alle. Alle har prøvet at være i søvnunderskud, og mærke hvor meget det påvirker en i løbet af en dag. Det er særligt ikke rart at have sovet for lidt, hvis man skal præstere til en eksamen, på arbejdet, til en sportskamp eller andre steder, der kræver, at man er helt veloplagt. Derfor går de fleste gerne tidligt i seng, inden sådanne særlige dage, hvor de skal yde deres bedste. Det er aldrig fedt at være træt, når man fortsat har gøremål for dagen.

Når du skal præstere på jobbet

Hvis du har et krævende job, hvor du er nødt til at være kniv skarp og klar i hovedet, så er det altafgørende, at du får sovet optimalt. Hvis du ikke er veludhvilet, så vil der dukke for mange fejl op i løbet af din arbejdsdag. Der findes jobs, hvor det simpelthen ikke er en mulighed at være træt. Det kan være at du er flyveleder, operationslæge eller andet som kræver fuld fokus, når du er på. Derfor er det så uhyre vigtigt at du får din søvn. Helbredsmæssigt har vi i øvrigt også brug for søvnen.

Hvad hvis søvnen udebliver over længere tid

Med hvad nu hvis man over en længere periode ikke får sovet nok, fordi man ikke kan falde i søvn og ikke kan få ro i kroppen og i hovedet, når man ligger i sengen? De fleste oplever det kun ganske få gange, at vende og dreje sig i sengen, men det kan pludseligt ske, at det er hver nat, at man ikke kan falde i søvn. Det er her at det bliver uholdbart. Her er du nødt til at se, om der kan være en årsag til den manglende søvn.

Hvad kan være årsag til manglende søvn?

Der kan være mange årsager til, at man i en længere periode ikke kan falde i søvn. Det kan være at du er stresset, at du mistrives i for eksempel dit arbejde, samt mange andre årsager. Ofte vil du blive opfordret til at dyrke mere motion, i et forsøg på at udmatte kroppen mere i løbet af dagen. Et andet godt råd er at komme mere ud i naturen. Vejr og vind stimulerer kroppen, og gør den naturligt træt og brugt. Ture i naturen er også gode for hovedet generelt.

Prøv en kugledyne og hjælp kroppen og hjernen med at slappe af

Mange, som har problemer med at slappe af og finde ro, kan have stor glæde af at sove med en kugledyne. En kugledyne har du nok primært hørt om i forbindelse med ADHD-børn eller lignende, men faktisk har dynerne også stor gavn på voksne, der for eksempel døjer med stress eller andet. Kuglerne stimulerer centralnervesystemet på en tilpas afslappende måde, som gør at kroppen og hjernen slapper af. Du kan læse mere om kugledyner på kugledyne.dk, hvor du blandt andet får en uddybende gennemgang af deres sammensætning og virkning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.