Har du, som rigtig mange danskere, et job der tillader dig at arbejde inden for hjemmets fire vægge? Så er det must at have et hjemmekontor. Forstyrrelserne kan være mange: Børnene skal vise dig deres nyeste lerkreation, postbuddet banker på, og hunden skal lukkes ud i haven. Selvom det giver stor frihed at arbejde hjemmefra, hører der, som altid, et ansvar med. Det er derfor en rigtig god idé at skabe de rette rammer for din arbejdsdag, så koncentrationen kan være i top indtil fyraften. Og det kan du gøre ved at indrette et område eller rum, hvis eneste formål er at danne den optimale arbejdssfære for dig og dit job.
Beliggenheden er noget af det vigtigste, når du skal udvælge, hvor i dit hjem kontoret skal placeres. Du bruger en stor del af dagen i rummet, så betingelserne for en produktiv arbejdsdag skal være optimale. Det er derfor en god idé at overveje, hvorfra kilderne til dit koncentrationstab befinder sig. Bliver du let distraheret af fjernsynet, så placér kontoret så langt væk fra TV’et som muligt. Er det derimod larm fra gaden eller andet trafikstøj, som stjæler dit fokus, så tænk over, om der er plads et andet sted i dit hjem, hvor disse distraktioner ikke er at finde. Er det ikke en mulighed, så overvej at anskaffe lamelgardiner, så du kan rulle for uden at miste kilden til dagslys. Et lyst rum er nemlig mere indbydende end et mørkt.
Hvis du har brug for et hjemmekontor, er det ofte et tegn på, at du er én af de mange, som bruger størstedelen af din arbejdsdag foran en computerskærm. Det er derfor rigtig vigtigt, at du tænker over din arbejdsstilling, for at undgå rygproblemer og andre gener, som ofte opstår som følge af stillesiddende arbejde.
En måde at komme problemerne til livs er ved at investere i et hæve-/sænkebord. Sådan et bord tillader dig at ændre arbejdsstilling i løbet af dagen. Du kan for eksempel sætte dig som mål, at du skal stå op mindst én time i løbet af dagen. På denne hjemmeside finder du et stort udvalg af hæve-/sænkeskriveborde til dit nye hjemmekontor.
Rod er roden til alt ondt vil nogen, måske mest mødre til teenagere, påstå. Og det kan de måske godt have ret i, når det kommer til dit hjemmekontor. Gør det til en vane at holde orden i dine papirer allerede fra start af. Tænk derfor grundigt over, hvordan du kan systematisere bedst muligt, så du ikke mister vigtige dokumenter. Stil dig selv nogle centrale spørgsmål: Hvad bruger jeg allermest? Og omvendt: Hvad bruger jeg mindst? Indret dit hjemmekontor efter disse principper, så har du altid det allervigtigste ved hånden. Samtidig ved du, hvor det, du ikke så ofte bruger, befinder sig. Et godt råd er at bruge de sidste fem minutter inden fyraften på at lægge tingene tilbage på deres plads. Så er du klar til at stå op til en ny og effektiv arbejdsdag.