Statistikker viser, at danskerne i 2017 har shoppet mere på nettet end nogensinde før. De danske forbrugere brugte hele 57 milliarder kroner på onlinekøb i løbet af bare de første seks måneder af 2017, og internethandlen er dermed på vej mod endnu en rekord. Det betyder, at cirka 3,4 millioner danskere mellem 16 og 89 år køber varer og tjenester på nettet, og 75 procent af alle danskere handler online. Men hvad bruger danskerne egentlig deres penge på, når de shopper på nettet? Det kan du læse meget mere om i denne artikel.
Bestilling af rejser udgør den største andel af det samlede pengebeløb, der bliver brugt på nettet. En af grundene til dette er, at en rejse ofte er dyrere end et stykke tøj eller et køkkenredskab. Danskerne vil gerne have batterierne ladet op og har brug for at komme langt væk fra det grå vejr og den trivielle hverdag. Det viser sig blandt andet ved, at der i 2017 er blevet bestilt mange flere rejser på nettet end tidligere.
Diverse online tøjbutikker har ligeledes oplevet en stigning i salget. For tre år siden var en tøjbutik som Zalando slet ikke at finde på listen over de mest populære netbutikker i Danmark, men her i 2017 ligger de langt oppe i toppen. Det har vist sig slet ikke at være et problem, at forbrugerne ikke kan prøve tøjet, før de køber det. Tendensen i 2017 er, at tøj og forbrugsvarer generelt er blevet mere populært at købe online og derfor rykker op på listen over populære kategorier. Det betyder, at salget af forskellige produktkategorier online snart er lige så bredt, som det er i de fysiske butikker.
Det er blevet mere og mere populært at købe bøger online, da man i ro og mag kan bruge den ønskede tid på at lede efter sin nye yndlingsbog. Det er især en fordel for forbrugerne, at der findes et stort udvalg af forskellige titler, serier, genrer og forfattere på nettet. Det sikrer de klart bedste betingelser for at finde en bog, der falder helt i forbrugerens smag.
Det overordnede billede af nethandlen viser, at forbrugerne generelt køber langt flere fysiske produkter end oplevelser og services. I den forbindelse er det værd at nævne, at der i 2017 også er sket en stigning i onlinesalget af diverse tilbehør til bilen. En af grundene til dette kan være, at det er nemt og bekvemt at finde de perfekte dæk til bilen online. Der findes et stort udvalg af forskellige typer, mærker og størrelser. Samtidig er det en klar fordel for forbrugeren, at dækkene bliver leveret direkte til den adresse, han eller hun ønsker. Derudover yder en onlineshop som for eksempel daek-outlet.dk, der blandt andet sælger dæk og fælge, en god og kompetent service, når det kommer til råd og vejledning. Det er en noget, den enkelte forbruger sætter stor pris på, og det kan derfor også være en af årsagerne til, at flere og flere forbrugere vælger at købe deres dæk online.
Overordnet er der forskellige årsager til nethandlens fremgang, men den primære årsag er, at onlinepriserne ofte er lavere end i fysiske butikker. Derudover er der et større og mere varieret udvalg på nettet, så forbrugerne kan finde lige præcis det, de leder efter. Samtidig er det en vigtig faktor, at forbrugerne har en oplevelse af, at de sparer tid ved at shoppe online. Blandt andet tøj, boligtilbehør, legetøj, rejser, ferieboliger samt fritids- og sportsudstyr er nogle af de mest populære produktkategorier på nettet.